Translate

lördag 27 januari 2018

Med hopp om våren

Det tilltagande ljuset märks av!
Lite mer dag har vi fått och både jag och knopparna på en Prunus 'Tai-Haku' inväntar våren. Plusgrader och snöfritt gör sitt även om vi säkert har en del vinter kvar.
Det viktiga är känslan av förväntan, att vi närmar oss våren. Jag känner mig barnsligt entusiastisk över något så trivialt som att våren är på väg, det är den väl varje år vid den här tiden?
 
Men så är det något speciellt som händer, just när man för första gången under vinterdvalan kan känna att det börjar närma sig trädgårdssäsong! Åååååhh nu ska det planeras för nya inköp, vilka barrväxter klarar vilka växtplatser? Vad behöver glesas ur, kortas ned, stammas upp? Kan jag på något sätt skapa förutsättningar för plantering av en hel grupp av den Japanska ädelcypressen Chamaecyparis obtusa uppe på berget?
 
Chamaecyparis-obtusa-NanaGracilis
Bild från Iselinursery.com
 
Jag tänker mig att jag tar bort det gamla fruktträdet på berget som jag aldrig lär mig att artbestämma, men jag tror det är ett Krikon. Sedan behöver jag stödmur av stenar eller block för att kunna fylla på den magra jordmånen uppe på berget.
 
Det finns projekt även för detta år verkar det som, jag dyker tillbaka ner i böckerna och planerar vidare för våren!

1 kommentar:

  1. Så sant..idag har även solen tittat fram och nu märks det att ljuset har kommit tillbaka. Men vintern och kylan lurar bakom hörnet och bara väntar på lämpligt tillfälle att slå till. Men det går fort, våririsen tittar fram här, lite lurad av det varma vädret.

    SvaraRadera