Translate

måndag 8 juni 2015

Fyra årstider om dagen


Även om man blir utsatt för fyra årstider varje dag så är det fint ute mellan regnen och blåsten. Eftersom mycket är nyetablerat tackar jag för regn och lagom temperatur.



Blodbräken ´Dryopteris erythrosora Trivs bra i halvskuggan mellan stenarna

Japansk snöbollsbuske Viburnum plicatum Klarade flytten galant och blommar villigt.

Nöjd besökare


Klåfingrig som man är så grävde jag ett 1 meter djupt testhål för den framtida dammen.

Ett hav av lila Rhodendron

I närbild

Prydnadsgräs och ormbunkar börjar ta höjd
Idegran. Taxus baccata En första gallring och formklippning inleddes i höstas.
Tack för titten! Hoppas ni alla har det bra i era trädgårdar.

2 kommentarer:

  1. Jag är nog ingen vän av parkrhododendron men när de blommar så överdådigt som dina buskar gör är det verkligen magnifikt! Nederbörden vi fått har verkligen gagnat Rhododendronblomningen i vår men även mycket annat av växtligheten i våra trädgårdar. Jag klagar aldrig på nederbörd men dessa vindar tär på mitt humör!

    ...och här blir det nog en damm inom en snar framtid gissar jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Jag får nog stämma in i din syn på dessa Rhododendron! Blad- och grenverket är däremot vad jag vill ha. Tack och lov är ju blomningen ganska kort. Det svåra med att förvalta en tomt är ju dels vad man lämnar efter sig men även att ta hand om det som fanns där innan. Dessa Rhododendron har liksom tillhört fastigheten och det har jag valt att bygga vidare på. Jag måste erkänna att jag har allmänt svårt att kassera levande växter vilket kan ses på vissa platser i trädgården. Jag har bl.a. en klunga brandliljor som egentligen är lite för skrikiga, men det var de ju även innan jag flyttade in!

      Ha det gott

      Radera