Translate

måndag 27 april 2015

Bra trädgårdssöndag!



Bra trädgårdssöndag! Rensning, plantering, planering och en hel del strosande under en klarblå himmel. Fjärilar, fågelkvitter och en kopp kaffe! Det är bra nu.
 
Impulsköp av två stycken Hängvide. I tanken ska dessa hänga ner över stenkanten och även breda ut sig över "platån". Har ingen aning om sluthöjd eller växtkraft så vi får se vad det blir. Priset tillåter att båda eller ena klipps bort om det växer fel. Borde bli en bra effekt bredvid den Acer palmatum "Dissectum Garnet" som växer till höger.

Fantastisk blom! små runda plommonlika frukter och stora taggar på stam och grenar, vad är det?
 

Vitsippor har jag gott om och nu när jag inte gräver runt så mycket så har de börjat breda ut sig. Den rödbladiga Smällspirean Physocarpus opulifolius 'Diabolo'
 
Svårt att tro att det är samma Ullungrönn jag körde hem i bilen för några år sedan! 


Ullungrönn Sorbus Ulleungensis `Dodong, Ordentligt med klasar i år.

Magnolia i blom! Ordentligt med knoppar för första året



3 kommentarer:

  1. Ja nu är det härliga tider! Jag såg en 'Dodong' hos en kompis i torsdags - de är verkligen fina även så här års med de klargröna klasarna, helt klart ett träd jag är sugen på.

    SvaraRadera
  2. Ullungrönnen är ett magnifikt träd och just nu vid bladsprickningen är bladverket nästan exotiskt, sååå fin! Det skall bli kallare nätter nu, hoppas din vackra Magnolia klarar sig, här har blommorna fått sig en liten knäpp av kylan.

    Det blommande trädet, kan det vara ett krikonträd, Prunus insititia?

    SvaraRadera
  3. Hej Gunilla

    Det är inte många plusgrader här nu på nätterna, men hittills ser det ut att gå bra! Jag håller tummarna. Tack för tipset om det blommande trädet. Det leder in på att det troligen är en släkting Prunus cerasifera - Körsbärsplommon. Lika frukter och bladen stämmer i beskrivningen.

    SvaraRadera