Translate

torsdag 22 januari 2015

Plan för våren-att bygga en grind/port

Den sista biten av öppen mark som gränsar mot allmänningen ska nu stängas till våren är det tänkt.
Det finns en tanke om en svartmålad grind där vedskjulet nu står.



Arbete har påbörjats med att skapa ena fästet till grinden. Jag fick ner plinten i marken innan tjälen kom.


Med mycket möda och stort besvär lyckades jag välta ner denna sten.




Stenen ligger fast och får nu "mossa till sig" i skuggan bakom idegranen.



"Spettet" Stenträdgårdens bästa vän.


Tanken är nu att riva det provisoriska vedskjulet och bygga en motsvarande "stenkista" på andra sidan. En liten bit av granhäcken ska bort (se bild 1).

Lånad bild av hur jag ser på grinden/portens utformning. Dock svartbetsad.

Custom Japanese Fence


2 kommentarer:

  1. Ja, det kräver sin man att flytta på stora stenar men det mesta går. Här är det maken som håller sig stark med alla stenar som flyttas till lämpligare plats men ibland får man acceptera att ingen handkraft i världen rår på den attans bumlingen och då är det bara att göra upp nya planer.

    Att svart är en riktigt läcker färg i trädgården har jag upptäckt på senare år - ett svart plank är en lysande idé!

    SvaraRadera
  2. Visst är det tungt ibland att omforma naturen! Belöningen man får i vår när man kan ta en kopp kaffe i trädgården är dock allt jag behöver. Förhoppningsvis lämnar man efter sig en vacker och trivsam plats för kommande generationer av trädgårds-entusiaster.
    Apropå färgen svart så gör det sig riktigt bra till sten, mossa och gröna växter. Min trädgård saknar ju i princip blomning sånär som på några Magnolior.

    SvaraRadera